Verticale Groep
- Het Troeteltje
- Verticale Groep
Verticale groep bij Het Troeteltje
Een verticale groep is een nabootsing van een groot gezin waar jongere en oudere kinderen door elkaar lopen. In een groep kinderen van verschillende leeftijden zijn er meer stimulansen voor de sociale vaardigheden omdat de kinderen leren met elkaars uiteenlopende behoeften en mogelijkheden rekening te houden. De taalvaardigheden worden extra gestimuleerd doordat kinderen taal en taalspelletjes boven hun niveau krijgen aangereikt.
De kinderen krijgen minder te maken met wisselingen van leidsters. Deze continuïteit is van groot belang voor de opbouw van gehechtheidsrelaties met de leidsters. In een verticale groep blijven de kinderen vanaf de start tot het moment dat zij naar school gaan.
Ouders hebben vier jaar lang met dezelfde leidsters te maken. Hierdoor kan er een vertrouwensrelatie ontstaan die van belang is voor een goede communicatie, voor uitwisseling van informatie en voor het geven van ondersteuning bij alledaagse opvoedingsproblemen. Ouders leren van elkaar dat sommige problemen sterk leeftijdgebonden zijn en dat kinderen over sommige problemen simpelweg heen groeien.
De groep is zo ingericht dat deze ruimte geschikt is voor alle leeftijden en ontwikkelingsfases. Zo is er rekening gehouden met de allerjongste doordat er een hoge- en grondbox is geplaatst. Hierin kunnen baby’tjes rustig liggen zonder dat de oudere kindjes erbij kunnen. Voor de dreumesen en peuters zijn er uitdagende hoekjes gecreëerd. Op deze manier worden alle leeftijden bediend en zitten zij niet in elkaars speelruimte. Voor de oudere kinderen is er ontwikkelingsmateriaal aanwezig.
Door de grondbox op de groep krijgen de kinderen die nog niet lopen, de mogelijkheid om zich veilig en vrij op de grond te bewegen.
In een verticale groep leren kinderen door elkaar te observeren, dit heet ”modeling”.
– Door te imiteren wordt nieuw gedrag vertoond.
– Door observatie van het gedrag van andere kinderen, worden de gevolgen van dat gedrag waargenomen en in het geheugen opgeslagen van kinderen.
– De positieve gevolgen van dat gedrag kunnen motiveren tot het imiteren van dat gedrag.
– Door observaties van emoties bij andere kinderen, kan dezelfde situatie in het vervolg ook die emoties oproepen.
– Door observatie wordt geleerd hoe er met allerhande situaties doelgericht kan worden omgegaan.